ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Психологія » Військова психологія

Метод опитування
Разом з іншими методами використовується і метод опитування.
Метод опитування (бесіда, інтерв'ю, анкетування) базується на ці¬леспрямованому отриманні інформації через усне або письмове опиту¬вання. Він передбачає такі вимоги:
— заздалегідь розробленої програми прямих та опосередко¬ваних запитань;
— забезпечення лаконічного формулювання, однозначності та конкретності запитань, а також їх послідовності від прос¬тих до складних;
— розробки надійної системи критеріїв оцінок запитань;
— забезпечення офіцером-дослідником умов і ситуацій, що стимулюють та заохочують військовослужбовців до відпо¬відей;
— забезпечення офіцером-дослідником зручної форми фікса¬ції відповідей та їх обробки.
Бесіда у військовій психології — емпіричний метод одержання інформації через мовну комунікацію. Вона є допоміжним методом психологічного дослідження для уточнення висновків та результатів, отриманих іншими методами. В окремих випадках бесіда — це основний засіб отримання фактичних даних, застосовується також як спосіб уведення досліджуваного в ситуацію психологічного експериментування:
від чіткої інструкції до вільного спілкування в ході психологічної консультації.
Бесіда може бути формалізованою і неформалізованою. Перша пе¬редбачає стандартну постановку запитань і реєстрацію відповідей на них, що дає змогу чітко групувати й аналізувати отриману інформацію.
Неформалізована бесіда провадиться за гнучкішою схемою, що дає можливість послідовно ставити запитання, грунтуючись на ситуації, яка склалася. У ході такої бесіди, як правило, можна досягти тісного кон¬такту між дослідником і досліджуваним, що сприяє отриманню повні¬шої та глибшої інформації.
Вимоги до методу бесіди:'
1. Конкретне визначення дослідником мети бесіди.
2. Чітке планування системи запитань, яка має відповідати ін¬дивідуально-психічним особливостям досліджуваного, бути зрозумілою, динамічною і конкретною. Крім того, у ході бесіди зміст запитань має залежати від змісту відповідей вій¬ськовослужбовця.
3. Бесіда має бути невимушеною і доброзичливою.
4. Офіцер-дослідник має дотримуватися таких правил спілку¬вання з досліджуваним:

— ставити військовослужбовцеві прямі й опосередковані запитання;
— уникати неконкретних запитань, враховуючи психічний стан співрозмовника;
— прийняти думку досліджуваного;
— враховувати думку досліджуваного;
— виявляти до нього педагогічний такт.
5. Не проводити бесіду поспіхом, у збудженому стані.
6. Обирати таке місце і час проведення бесіди, щоб ніхто цьо¬му не заважав.
Бесіда — це своєрідний (образний) вид спілкування, це наука і мис¬тецтво водночас, що мають базуватися на знанні психіки військовослуж¬бовця й постійно удосконалюватися.
Інтерв'ю у військовій психології є способом отримання соціально-психологічної інформації за допомогою усного опитування.
В основі інтерв'ю лежить звичайна бесіда. Проте, на відміну від неї, ролі співбесідників закріплені, нормовані, а цілі задані «ззовні» про¬грамою та завданнями психологічного дослідження. Специфіка інтер¬в'ю полягає в тому, що отримана інформація певною мірою формуєть¬ся в процесі спілкування офіцера-дослідника з опитуваним, а отже, несе на собі слід цього спілкування. Від характеру останнього, від тісноти контакту і ступеня взаєморозуміння сторін у багатьох випадках зале¬жить успіх інтерв'ю, повнота і якість отриманої інформації.
Розрізняють два види інтерв'ю: вільні — нерегламентовані темою та формою бесіди, та стандартизовані — за формою вони близькі до ан¬кети із закритими запитаннями. Проте межі між цими видами рухомі (з цього приводу окремі автори виділяють також напівстандартизоване інтерв'ю) і залежать від складності проблеми, мети й етапу дослідження.
Цей метод застосовується для:
— формулювання робочої гіпотези на ранніх стадіях дослід¬ження;
— збирання даних;
— доповнення, уточнення, розширення та контролю даних, отриманих іншими методами.
Анкетування — метод соціально-психологічного дослідження за допомогою анкет. Анкета — впорядкований за змістом і формою набір запитань, що має вигляд опитувального листа. Цей метод у військовій психології використовується з метою з'ясування даних біографічного характеру, поглядів, ціннісних орієнтацій, соціальних настанов та осо¬бистісних рис опитуваних. Залежно від характеру необхідної інформа¬ції та способів їх отримання використовуються різні типи анкетування:
— суцільне (охоплюються великі групи військовослужбовців) і вибіркове (охоплюється конкретна група опитуваних);
—усне (за типом інтерв'ю) та письмове (робота з бланковими анкетами);
— індивідуальне та групове;
— безпосереднє (за умовою безпосередньої взаємодії) та за¬очне (поштою, телефоном тощо).
Для будь-якого типу анкетування необхідне попереднє розв'язання двох методичних проблем: по-перше, визначення обсягу та забезпечен¬ня однорідності вибірки; по-друге, забезпечення репрезентативності вибірки. Ці параметри дослідження зумовлюють його завершеність та достатність. Анкетування має забезпечувати отримання таких відпові¬дей, які є правдивими стосовно й опитуваного, і проблеми досліджен¬ня. Тому суттєве значення має побудова анкети на основі теоретичних уявлень про сутність предмета дослідження, і відповідно до цього оби¬раються параметри оцінок, типи запитань, визначається кількість та порядок запитань, що мають ставитися.
Отже, надійність даних анкетного опитування залежить від таких умов:
— відповідності запитань програмі дослідження;
— вилучення «зайвих» та відбору необхідних запитань;
— додержання правил розвитку теми;
— ясності формулювання запитань, їх однозначності;
— чіткості варіантів відповідей (у закритих запитаннях);
— достатнього простору для відповідей на відкриті запитання;
— однозначності усіх елементів виміру в часі, частоті подій, згоді-незгоді («так» чи «ні») із запропонованими варіанта¬ми відповідей;
— відсутності будь-яких натяків на бажану відповідь;
— наявності контрольних запитань;
— наявності комбінацій прямих та опосередкованих, особис¬тих та неособистих запитань.
Надійність даних анкетного опитування перевіряється двома шля¬хами: повторним опитуванням за тією самою процедурою і тих самих осіб (так визначається стійкість інформації); контролем даних анкетно¬го опитування іншими методами (опитуванням третіх осіб, спостере¬женням, бесідою тощо).
Правила формулювання запитань:
— кожне запитання має бути логічно окремим;
— слід уникати маловживаних, іноземних слів, вузькоспеці¬альних термінів і слів з подвійним значенням;
— не можна ставити занадто довгі запитання;
— якщо запитання стосується того, з чим опитуваний недо¬статньо ознайомлений або не знає спеціальних термінів, слід зробити відповідне роз'яснення;
— кожне запитання має бути конкретним;
— докладно вказувати всі можливі варіанти відповідей, які необхідно мати на увазі опитуваному, або не вказувати жод¬ного;
— пропонувати опитуваному тільки такі варіанти відповідей, кожна з яких може бути сприйнята однаковою мірою;
— формулювати запитання таким чином, щоб уникати стерео¬типних, шаблонних відповідей;
— уникати вживання в запитаннях слів, які можуть викликати негативне ставлення опитуваних до дослідження;
— запитання не мусить мати характеру навіювання.
Таким чином, анкетне опитування є порівняно економним методом збирання даних, який дає змогу аналізувати й обробляти дані за допо¬могою статистики.
Класифікація запитань цієї групи методів (бесіда, інтерв'ю й анке¬тування):
— відкриті (не дають опитуваному ніякого варіанту керівниц¬тва ні за формою, ні за варіантом його відповідей);
— закриті (пропонують зробити вибір лише з числа вказаних варіантів відповідей);
— прямі (наприклад, «Чи задоволені Ви своєю службою?»);
— непрямі (наприклад, «Вважають, що... А як гадаєте Ви?).

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Метод опитування» з дисципліни «Військова психологія»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Чергування голосних і приголосних
ТЕОРЕТИЧНІ КОНЦЕПЦІЇ КРЕДИТУ
Модель оцінки дохідності капітальних активів (САРМ)
Аудит визнання, збереження і технічного стану необоротних активів
ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА СПЕЦИФІКА ДІЯЛЬНОСТІ ОКРЕМИХ ВИДІВ КОМЕРЦІЙ...


Категорія: Військова психологія | Додав: koljan (17.01.2012)
Переглядів: 1212 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП